Friday, June 17, 2016

Turkey: Istanbul part 2

pastu pukul 2 mcm tu kena blah g capa balik. nak jmpa dgn owner rumah yg kami nak duduk.
yala asyik tido dalam bas ja apa kata kali ni tido kat rumah lak kan. ni orang melayu punya rumah ni. dia sewakan. nama kak yani. dia kawin dengan orang turkey. semalam 150 TL. nais la rumah dia apartment ada 3 bilik. dah sampai rumah tu lepak lepak pkul 6.30 camtu baru kitaorg keluar balik naik dari capa ke karakoy. kitaorg g galata tower. kat sini macam belah belah eropah. lawa sangat. kami dah tadak duit so tak naik pun galata tower tu so kitorg jenjalan dekat taksim. buka posa kat situ. haih lawaaa sangat. nt noh next time nk p g. mcm bukit bintang la kalau nak samakan dgn msia. mlm tu lepak lepak, settle aku punya tiket flight (sis letak kat mana taktau) dgn amik baju sbb aku dah tadak baju dgn seluar. smpai seluar tau kena taik burung tu ishhh. so light off.

10/6 subuh pukul 3 ko tahu tak hahaha pukul 9 mlm bru buka puasa. 17jam puasa weh. au punya jam telefon still jam mesir. jam istanbul ni awal sejam. so aku pun bngun lah lewat. nasib siap cepat tau. pkul 11 pg kitaorg keluar g jumpa owner. nak mnta duit lebih homestay beli baju istanbul dekat situ skit then baru blah g rumah basel nak ambik beg kitaorg yg tinggal haritu. lepastu naik bas then naik tram nak g ataturk airport. kat sini kitaorg topap kad tram 20TL lg. sampai airport flight pukul 6.30petang ke KL. bye bye turkey nt kitaorg dtg lg eh.

11/6 ni sampai rumah. home sweet home baby.

bajet aku 750TL
  • 55TL kad tram tak termasuk kad
  • 190TL 3 bas
  • bosphorus cruise 12TL
  • simkad 70 TL bahagi 4 org
  • museum hagia sophia (40TL), topkapi palace (40TL)
  • tour pamuk 100TL, tour capa 90TL
  • homestay dah bayar bank in
ni yg kitaorg smua punya. yg lebih tu guna duit untuk beli souvenir sendiri dgn makanan sendiri sendiri. oh and btw, turkey visa on arrival okay untuk orang malaysia.